Ibn Haldun i teorija „žive istorije“
Izvor, broj 6, januar–februar 2016.
Dr Muamer Halilović
Rođen je u Tunisu 1332. godine. Detaljno je izučavao istoriju, islamsku jurisprudenciju, arapsku sintaksu, morfologiju i gramatiku. Poznavao je i islamsku peripatetičku filozofiju Abu Nasra Farabija i Ibn Sine.
Među istoričarima, kako onima koji su samo prenosili podatke o raznim događajima novim generacijama tako i onima koji su pomno analizirali događaje koje su prenosili, retko je bilo onih koji su menjali glavne smernice istorijskih istraživanja i predlagali nove metode tih istraživanja. Retko kada se pojavi neko ko istoriju posmatra poput živog bića, poput vitalne pojave, koja nije nešto što se već dogodilo, što je iza nas, što je prošlost, već nešto što još traje i što će potrajati i posle nas. Jedan od takvih bio je Ibn Haldun, slavni srednjovekovni socijalni filozof i istoričar.
Rođen je u Tunisu 1332. godine. Detaljno je izučavao istoriju, islamsku jurisprudenciju, arapsku sintaksu, morfologiju i gramatiku. Poznavao je i islamsku peripatetičku filozofiju Abu Nasra Farabija i Ibn Sine. Kad je imao 20 godina, izabran je za glavnog pisara tuniskog vladara, ali želja za izučavanjem nauke odvela ga je u Fes. Tu je pored školovanja obavljao i dužnost pisara u palati marinidske dinastije. No, neprijatelji su ga optužili da je sudelovao u organizovanju neuspelog ustanka protiv marinidskog vladara zbog čega je dve godine proveo u pritvoru. Posle vladareve smrti, Ibn Haldun je oslobođen i odselio se u Andaluziju, gde je bio savetnik brojnim umavidskim vladarima. Nekoliko godina kasnije, Ibn Haldun se vraća u Tunis. Posebno važan period njegovog života bile su godine koje provodi u tvrđavi Ibn Selama. Tu je bio od 1374. do 1378. godine i tada počinje da razmišlja o svom dotadašnjem životu. Tih godina, Ibn Haldun prerasta u nenadmašivog analitičara društvenog života svoje zajednice. Tada počinje da piše i Prolegomenu, svoje najveće delo o socijalnoj filozofiji, u kojem predstavlja potpuno novi sistem istoriografije. Poslednje godine života proveo je u Egiptu. Bio je vrhovni sudija i predavao je na renomiranom Univerzitetu al-Azhar.
Ibn Halduna nisu zadovoljile niti prenosilačka niti analitička istoriografija. Verovao je da u tim modelima postoje dva značajna nedostatka:
a) u njima se istorija predstavlja kao prevaziđena i statična pojava;
b) istoriografija se ne prezentuje naučno.
Kako je on predavao i na al-Azharu, te je bio i istoričar i filozof, otuda ovakvi nedostaci u istoriografiji njemu nisu bili prihvatljivi. Tvrdio je da istorija nije statična pojava koja je prošla, već da je ona vitalna, živa i produktivna. Pritom, insistirao je na tome da istorija kao takva može i mora biti predmet racionalnih i naučnih istraživanja. Zato je u svojoj Prolegomeni ponudio novi, korigovani, oblik istoriografije koji je imao jasan naučni sistem. Predmet te nove istoriografije bilo je društvo, odnosno društvene pojave u čovekovom životu. Istoričar, u njegovoj novoj nauci, na temeljima istorijskih činjenica i događaja, racionalno i analitički obrazlaže razne modele formiranja dinastija, gradova, društvenih institucija, civilizacija i kulturnih, političkih i finansijskih ustanova. Otuda, metoda ove „žive nauke“ mora biti neka vrsta kombinacije osetnog opažanja i racionalne analize. Ta nauka se bazira na istorijskim činjenicama, ali se nipošto ne ograničava na njih, već ukazuje na mogućnost novih globalnih društvenih rešenja koja će znatno promeniti savremeni i budući život zajednice.
Ibn Haldunova teorija „žive istorije“ pokazuje kako niko od nas nije izdvojen iz istorije, te kako svi zajedno, rame uz rame s onima koji su živeli pre nas i s onima koji će živeti posle nas, imamo dužnost da stvaramo bolji život i bolje okolnosti za duhovni i materijalni prosperitet i večno blaženstvo.