Zašto svi nemamo jednake talente
Izvor, broj 7, mart–april 2016.
Dr Tehran Halilović
Talenat je posebno razvijena sposobnost pomoću koje brže i lakše stičemo veštine i uspeh na različitim poljima. Pitanje nejednakih talenata verovatno je jedno od prvih pitanja koje će ateista nametnuti kada dokazuje da je nemoguće da postoji mudro, sveznajuće i svemoguće biće koje je uredilo svet na najbolji mogući način. Problem nejednakih talenata kod ljudi povezuje se sa pitanjem božje pravde i Njegove svemoći. Da li je postojeći svet ono najbolje što je svemoguće, sveznajuće i pritom dobronamerno biće moglo da stvori? Ako jeste, zašto nisu svi ljudi obdareni jednakim i maksimalnim talentima? Zašto nije svim ljudima pružena jednaka šansa da uspeju u životu? Zar nismo svi mogli da imamo jednake telesne i psihičke sposobnosti koje i te kako utiču na sreću ili tugu u životu? Navodeći ova pitanja, ateisti poručuju da je sasvim neprihvatljiva ideja da je ovaj svet najbolji mogući i time osporavaju verovanje u božje postojanje.
Osim ateistima, ovo pitanje je zanimljivo i vernicima koji nisu sigurni na koji način treba da reše ovo pitanje. U nastavku ćemo pitanje nejednakih talenata više razmatrati sa ovog drugog aspekta, znači iz perspektive osobe koja veruje u božje postojanje ali nije u stanju da objasni zašto svi ljudi nemaju jednake maksimalne talente.
Zašto je neko pametan, jak i hrabar a neko drugi nije? Ako već mora da postoji razlika u talentima, zašto ja nisam prvi, najjači, najpametniji i najhrabriji? Zašto su neki ljudi toliko netalentovani i nesposobni da ne mogu sebi da obezbede ni najosnovnije životne potrebe? Zašto su neki ljudi fizički nesposobni? Zašto su neki od njih rođeni u tom stanju? Ako ostanu bez adekvatnog odgovora koji je pre svega utemeljen na naučnim činjenicama, ova pitanja mogu poslužiti ateistima kao dokaz za njihove tvrdnje. Ova pitanja takođe mogu poljuljati vernikova ubeđenja u neka božja svojstva i imena kao što je Njegova pravda.
Oduvek mi se činilo da su neka objašnjenja u vezi sa životnim teškoćama i ograničenjima koje čovek ima na putu sreće neprihvatljiva. U stvari, mnoge analize u kojima obrazlažemo kako opterećujući uslovi života nisu u suprotnosti s božjom milošću i Njegovom svemoći samo brišu pitanje umesto da ga reše. Naravno da životne teškoće i ograničenja ne dokazuju da Bog ne postoji, ali odgovori koje dajemo zašto one postoje nisu uvek dovoljno ubedljivi niti tačni. U daljem tekstu ćemo ponuditi drugačije rešenje za postavljena pitanja. Dakle, na kraju ostaje još uvek otvoreno pitanje: Zašto nisu svima jednake sposobnosti i da li je bilo moguće da svet bude drugačiji, izjednačen? Zbog nejednakih talenata i sposobnosti ne možemo svi da postignemo maksimalnu sreću, i to je ono što želimo da rešimo u nastavku – zašto nam nije pružena maksimalna prilika za postizanje sreće.
Da su po rođenju ostvareni svi naši snovi i da su postignuti svi ciljevi, ne bismo u njima uživali koliko smo zadovoljni kada ih ostvarimo ili postignemo sopstvenim trudom. Ovo je u stvari i smisao reda i redosleda u materijalnim radnjama: da svako postigne svoj cilj vodeći se svojim trudom i sposobnostima. Osim toga, ni najidealniji uslovi života čoveku ne bi mogli da osiguraju najvažniji aspekt njegovog bića, a to je mentalni i psihički razvoj. Stoga nećemo ulaziti u detalje zašto talenti inače postoje. Oni postoje da bi ostvarenje čovekovih snova bilo što spektakularnije. Talenti postoje da bi postignuta sreća bila blistavija i vrednija. Prihvatimo li da talenti postoje zato što uvećavaju vrednost postignute sreće i ostvarenih ciljeva, postavlja se pitanje zašto su talenti različiti. Ako već moramo da se borimo za postizanje ciljeva kako bi nam oni bili vredniji i značajniji u životu, zašto nemamo svi jednake talente na tom putu?
Razlika u talentima, kako tvrde religijski filozofi, potiče iz razlike u uzrocima koji formiraju ljudska bića i utiču na njihove živote. Razni faktori utiču na to da neko od rođenja bude hrabar, lep i inteligentan, a da neko drugi ne bude. Na mnoge od tih faktora sami ljudi nemaju ni najmanji uticaj. Naravno, čovek može da poboljša kvalitet svog života sopstvenim trudom. On donosi sve odluke u svom životu svojom dobrom voljom. Talenti ne ugrožavaju slobodu čovekove volje, niti usmeravaju dalji razvoj njegovog života ka određenim ciljevima. Jedini uticaj talenata jeste to što olakšavaju i ubrzavaju poslove za koje je osoba nadarena.
Kako seješ, tako ćeš i da žanješ
Prema zakonu prirode, svi događaji, pa čak i oni „slučajni“, imaju uzrok. Šta će biti posledica nekog događaja, u potpunosti zavisi od uzroka. Nemoguće je razdvojiti uzrok od posledice. Svaki uzrok ima određenu posledicu koja iz njega proizlazi. Uzrok daje posledici suštinu i čini je posebnom. Sve stvari i događaji u prirodi podređeni su ovom zakonu, tj. zakonu uzročnosti, što znači da svaka posledica pre sebe ima konkretne uzroke koji su je načinili takvom kakva jeste. Kad bismo poželeli da neke stvari ili neki događaji budu drugačiji nego što jesu, trebalo bi da potiču od drugačijih uzroka. Jedan isti uzrok uvek izaziva istu posledicu.
S obzirom na izneto objašnjenje o odnosu između uzroka i posledice, postavlja se pitanje na koji način je određeno da nama pripadnu uzroci za ovaj talenat a ne za onaj. Prihvatićemo činjenicu da sva dešavanja slede opšte zakone prirode. Nisu svi mogli da imaju iste talente i jednake fizičke i psihičke sposobnosti zato što nisu svi ljudi imali iste uzroke. Roditelji koji nas rađaju, društvo u kojem živimo i rastemo, prirodni uslovi kojima smo podređeni i mnogi drugi faktori svakog pojedinca čine različitim od drugih ljudi. Svaka osoba ima zasebnu priču za sebe. Svaki život je nova i jedinstvena prilika da se dođe do sreće.
Prema datom objašnjenju, preostaje nam još jedno pitanje: zašto uzroci mog postojanja i uzroci mojih talenata nisu oni koji su ostvarili najbolje posledice? Zašto neko od rođenja ima probleme čak u telesnom razvoju, dok je neko drugi toliko talentovan da bez teškoće postiže većinu svojih zacrtanih ciljeva? Religijski filozofi dokazuju da je ovo pitanje zasnovano na pogrešnoj pretpostavci. Naime, red koji slede prirodna bića nije kao red na autobuskoj stanici ili red u prodavnici da možemo da menjamo mesta i da možemo na različite načine da odredimo ko će biti ispred ostalih. Da je red i redosled u prirodi takav proizvoljan red, bilo bi veoma teško objasniti zašto neko ima urođenu sposobnost da obavlja poslove koje želi a neko drugi nema ni osnovne fizičke uslove za lagodan život. Objašnjenje da će nam nedostaci biti nadoknađeni u večnom životu bilo bi samo jedna uteha za teškoće s kojima se suočavamo. U stvari, to bi bilo samo psihičko i utešno rešenje za nejednake talente.
Konačno i potpuno rešenje ovog pitanja jeste u tome što je redosled između prirodnih bića, pa samim tim i uzroka i posledice, poput redosleda brojeva. Ono što jedan broj stavlja na određenu poziciju naspram drugih brojeva jeste sama njegova suština. Možemo menjati redosled ljudi koji stoje u redu za autobus, ali ne možemo promeniti redosled samih brojeva. Ako broj 4 premestimo na nov položaj između brojeva 5 i 7, on više neće ostati ono što je bio nego će postati nešto novo, postaće nov broj, biće broj 6. Kao između brojeva, tako i u odnosu između uzroka i posledice ne postoji mogućnost menjanja posledice zato što svaka posledica potiče od jednog određenog uzroka. Ono što posledicu čini stvarnom i postojećom jeste jedinstveni uzrok koji ju je izazvao.
Talenti koje ljudi poseduju nisu jednaki zato što nisu jednaki njihovi uzroci. Svakom čoveku je s obzirom na njegov položaj u univerzumu i njegov odnos prema uzrocima pružena jedinstvena prilika za sreću. Na kraju krajeva, ni pojam sreće nije svima isti. Svako od nas vidi svoju sreću u nekim posebnim ciljevima. Svako od nas polazi sa svoje specifične tačke u potragu za srećom. Ne može oprema za osvajanje vrha planine biti ista za dve osobe koje sa dve ekstremno različite strane prilaze vrhu. Svaki čovek ima svoj poseban put ka sreći zato što je početna tačka kod svakoga stanje njegove jedinstvene duše. Kako možemo očekivati da svi imamo jednake talente a toliko je različitih staza uspeha?