Društvo: reka sudbine ili izvor svežine
Izvor, broj 7, mart–april 2016.
Dr Muamer Halilović
Jedno od tradicionalnih pitanja s kojim se čovekov um suočavao još u antičko doba jeste pitanje o predodređenosti njegovih dela. To pitanje ne opterećuje samo teologe, filozofe i sociologe, već se vrlo često pojavljuje i u mislima umetnika, zanatlija, poljoprivrednika i svake druge razumom obdarene osobe. To pitanje se nekada obrazlaže ontološki i filozofski, a nekada kulturološki i sociološki. U prvom slučaju reč je o tome da li je čovekova slobodna volja u skladu s božjom apsolutnom moći ili ne, pa bi zato pitanje glasilo: uzimajući u obzir božju moć i znanje, da li čovek kao božje stvorenje može da počini delo koje Bog odranije nije odredio ili ne može? A u drugom slučaju – onda kada se to pitanje obrazlaže kulturološki i sociološki – reč je o tome da li posebne društvene okolnosti u kojima se svaki čovek rađa i živi imaju toliku moć da potpuno formiraju njegove kasnije ideje i dela ili ne. Drugim rečima, da li je nivo prisile društvenog života na čoveka toliki da sve njegove ideje i svako njegovo delo moraju biti usklađeni s osnovnim idealima društva u kojem živi? U ovom tekstu fokusiraćemo se na ovo drugo pitanje. Na to pitanje ponuđena su tri različita odgovora.
Neki su smatrali da je društvo „reka sudbine“ koja će teći sama po sebi, bez obzira na nas. Oni su tvrdili da ta reka sa sobom nosi sve greške i zablude prošlosti zajedno s olupinama svih filozofija i delovima svih civilizacija, mudrost napuštenih etičkih sistema i polomljene komade svih institucija. Tokove te uzburkane reke možemo samo da kritikujemo, ali nikada nećemo uspeti da iz nje izađemo. Zauvek ćemo ostati u njenoj struji i ona će nas nositi sa sobom. Zato sve naše ideje, pa čak i eventualne kritike, proizlaze iz dubina iste reke. Uzaludno je nadati se da neko od nas može promeniti osnovne tokove svog društva. Uzburkana reka društva progutaće i takvu osobu i sve njene ideje i pokušaje promene; i sve to će sa sobom poneti sledećim generacijama podučavajući ih vrednoj pouci: da ne pokušavaju da menjaju njene tokove. Prema tome, nije čudo što su neki pobornici ove ideje smatrali da želeti jedan drugačiji društveni i moralni sistem od onoga koji je obuhvaćen prirodom društva znači poricati društvo, a samim tim poricati i sebe.
Drugi su kategorično opovrgavali ovakvo poimanje uloge društva u životu pojedinca, verujući da društvo nema nikakvu značajnu ulogu u čovekovom životu. Oni su isticali da društvo postoji da bi moćniji i imućniji jednostavnije materijalizovali svoje ideje i živeli raskošnije i bezbrižnije. Prema ovoj pesimističkoj teoriji, koja je tokom XVII i XVIII veka imala strasne zagovornike u nekim delovima Britanije i Nemačke, društvo je zapravo i formirano kako bi nemoćni slojevi svojim mukotrpnim trudom doprinosili što raskošnijem životu imućne i vladajuće klase.
Pokušavajući da pronađe najobjektivniji odgovor na pitanje o tome da li društvene okolnosti imaju moć da potpuno formiraju čovekove ideje i dela ili ne, treća grupa pokušava da se udalji od oba ponuđena stava. Oni su prihvatali da društvo nudi okvire razmišljanja i delatnosti, ali su ipak isticali da to nipošto ne ograničava osobu da razmišlja i deluje potpuno drugačije od verodostojnih predstavnika društva u kojem se rodila i u kojem je odrasla. Zapravo, da takvih osoba nema, nikada ne bi ni dolazilo do velikih promena u društvu po kojima su razna razdoblja istorije čovečanstva prepoznatljiva i karakteristična. S druge strane, oni su odbacivali i pomenutu pesimističku teoriju da je društvo pribor u rukama imućnih pojedinaca i da od njega niži slojevi nemaju skoro nikakve koristi. Murteza Mutahari, jedan od slavnih savremenih muslimanskih filozofa, spada u ovu grupu.
On u svojim opsežnim istraživanjima o socijalnoj filozofiji ističe da svaka osoba razmišlja i deluje pod uticajem dve vrste činilaca i faktora: unutrašnjih i spoljašnjih. Spoljašnji faktori se dele na prirodne i društvene, a unutrašnji na emotivne i racionalne. Prirodni spoljašnji faktori utiču na strukturu čovekove ideje i njegovog čina, ali vrlo retko i na samu suštinu. U tu grupu spadaju: čovekovo fizičko zdravlje, ekonomski status, klimatski faktori itd. Društveni spoljašnji faktori mnogostruko utiču na samu suštinu čovekovih ideja i dela. To možemo vrlo lako primetiti u činjenici da je broj osoba koje u jednom društvu plivaju uzvodno i prkose većini uvek manji od broja onih koji plivaju nizvodno i u skladu s osnovnim orijentacijama svog društva. Naime, da nije bilo unutrašnjih faktora, možda niko ne bi ni mogao da pliva uzvodno i da prkosi stavovima društva u kojem se rodio i u kojem je odrastao. Upravo u tome primećujemo važnost unutrašnjih faktora. Emotivni unutrašnji faktori najviše utiču na kvalitet čovekovog psihičkog i duhovnog života. Njegovo zadovoljstvo stanjem u kojem se nalazi – nezavisno od toga da li to stanje drugi članovi društva smatraju povoljnim ili ne – najčešće je posledica njegovih emocija. Konačno, racionalni unutrašnji faktori, poput onih društvenih, direktno utiču na suštinu čovekovih ideja i dela.
Ovi faktori vrlo retko vode ka istom smeru.
Nekada nas fizička bolest ometa u tome da napredujemo u svom materijalnom ili duhovnom životu. Štaviše, u nekim periodima u istoriji, velike epidemije su za veoma kratko vreme odnosile veliki broj ljudi i tako nanosile nepovratne štete mnogim društvima, pa i celokupnom čovečanstvu. U takvim periodima najsnažniji su prirodni faktori.
Nekada se ljudi rađaju u „pogrešnom društvu“, pa nikada ne dobijaju priliku da iskažu svoja istinska uverenja ili da rade ono što smatraju ispravnim. Tada dominiraju društveni faktori.
Nekada nas emocije toliko obuzmu da više ne primećujemo ništa oko sebe, ni društvo ni probleme u njemu. Mistici su najbolji primer za takvu pojavu. Iz ljubavi prema Bogu oni zanemaruju sve aspekte materijalnog sveta i potpuno ili delimično povlače se iz društva. Jasno je da u takvim okolnostima emotivni faktori pokazuju svoj veliki i svestran uticaj.
A nekada sve ove faktore i činioce nadjača razum, koji postoji u svakom od nas i koji nije satkan od elemenata društva niti je zaliven idejama članova zajednice u kojoj živimo. Tada se rađaju nove ideje koje imaju moć da društvo preusmere s jednog na drugi kolosek i da ga suštinski promene. Naravno, takve promene se ne događaju preko noći; one zahtevaju mukotrpan trud nekoliko generacija. Ta dominacija čistog razuma predstavlja najblistavije periode u životu svakog društva. U takvim periodima postaje potpuno jasna činjenica da društvo nije „reka sudbine“ u kojoj članovi imaju pravo samo da zaplivaju i da se prepuste njenoj struji i tokovima, niti je pribor u rukama moćnih i imućnih koji nastoje da zloupotrebe čak i oskudne mogućnosti drugih pojedinaca kako bi postigli svoje ciljeve. Takvi periodi nam pokazuju da je društvo blagodat i da ga treba ceniti, koristiti njegove potencijale za raspodelu pravde u životu, živeti zajedno s drugim ljudima i doprinositi što moralnijem i prosperitetnijem životu, ali ujedno i konstantno uklanjati eventualne nedostatke i sve vreme ga usmeravati ka idealima na koje nam ukazuje čist razum. Čovek s takvim idealima nije „dete svog vremena koje pliva nizvodno“, već mornar koji će brod svog društva usmeriti ka najuzvišenijim ciljevima. A takvi periodi u istoriji mogu nastati bilo kada i bilo gde.