Reč urednika (7)
Izvor, broj 7, mart–april 2016.
Dr Tehran Halilović
Jednostavnim objašnjenjem ne menjamo prirodu ideje koju predstavljamo. Očigledno je da filozofske ili fizičke apstraktne ideje ni u najjednostavnijem obliku neće biti podjednako shvatljive kao i recimo biološke teorije koje nisu apstraktne u toj meri. Ono što govornik postiže jednostavnim obrazlaganjem jeste to što će širi krug sagovornika moći da razume poruku koju on prenosi. Oni će razumeti isto ono što razume naučnik, ali, naravno, ne toliko detaljno i ne podjednako argumentovano kao što on razume. Iako svi odlično znamo da svakodnevno održavanje higijene pozitivno utiče na čovekovo zdravlje, samo stručnjaci medicinskih nauka mogu detaljno i argumentovano tu činjenicu i da objasne. Dakle, oni mogu da objasne zašto je tako jer su prethodno dobro razumeli odnos higijene i zdravlja, a mi samo znamo da je tako.
Veoma je veliki izazov da očuvamo zlatnu sredinu između stručnosti i jednostavnosti kada iznosimo komplikovane ideje širem krugu zainteresovanih ljudi. Ova misija postaje mnogostruko teža kada govorimo o pitanjima o kojima svako sebi daje pravo da iznese stručno mišljenje. Ljudi koji su svojim nestručnim mišljenjima stvorili odbojnost prema svim jednostavno iznesenim mišljenjima aktivni su u skoro svim popularnim oblastima, kao što su politika, ekonomija, kultura, sport, zdravstvo itd. Upravo zbog neodgovornog ponašanja nestručnih osoba, pojednostavljeno obrazlaganje činjenica poistovećuje se sa nepoznavanjem materije, čak i ako na jednostavan način svoju ideju iznosi vrhunski naučnik iz te oblasti.
Religijska pitanja koja se tiču duhovnih i ontoloških vrednosti na poseban način spadaju u grupu popularnih tema za nestručne ljude. Razlog je to što za razliku od politike, profesionalnog sporta i ostalih primamljivih tema za takozvane „stručnjake“, religija po svojoj prirodi nije određena za ograničen broj ljudi. Samim time, stručnjacima koji se bave religijskim naukama mnogostruko je teže da naprave jasnu razliku između svojih pojednostavljenih obrazlaganja i nestručnih i neargumentovanih izjava drugih ljudi.
Iz perspektive zainteresovanog sagovornika koji ne poznaje detaljno naučna pitanja, ekspertska mišljenja i nestručne izjave ne razlikuju se u svojoj suštini. Da ne znaju čije su teorije, zainteresovanim srednjoškolcima izgledale bi sasvim podjednako originalne i pojednostavljene Ajnštajnove ideje i nestručna mišljenja jer ni u jednom niti u drugom ne postoje teško razumljivi naučni argumenti. U Ajnštajnovim idejama oni su izostavljeni zarad jednostavnosti, dok u drugom, nestručnom mišljenju, naučni argumenti uopšte ne postoje.
Uprkos verovatnoj mogućnosti da pojednostavljeno naučno mišljenje bude poistovećeno sa nestručnim i neargumentovanim tvrdnjama, posebno od strane onih koji ne mogu da pojednostave svoja mišljenja, približavanje naučnih rezultata što širem krugu zainteresovanih ljudi osim što je naučni izazov, jeste i obaveza. U stvari, naučne ideje su nerazumljive za većinu ljudi zato što su generalne i uzvišene. Nije tačno da su naučni rezultati vredni zbog toga što su dostupni samo određenim stručnim ljudima. Pojednostavljanjem naučnih rezultata ne umanjujemo njihovu vrednost. Naprotiv, naučni rezultati koje možemo pojednostaviti zapravo jesu oni rezultati koji su najutemeljeniji i najgeneralniji. Samo čvrsto utemeljene naučne teorije možemo predstaviti do najopipljivijih životnih primera jer tek kada dobro razumeš nešto, možeš to i da objasniš jednostavno i razumljivo.